Ledenlogin

Opleidingen voor boekprofessionals

Aanbod in het Huis van het Boek

Hieronder vindt u een overzicht van de opleidingen die tot 2016 werden aangeboden door Boek.be. Vanaf 2017 werd het opleidingenaanbod voorlopig opgeschort.

In 2018 zal op verzoek van GAU, GEWU of VVB  worden bekeken of het opleidingenaanbod al dan niet in samenwerking met andere organisaties kan worden voortgezet.

Indien u samen met Boek.be een opleiding wenst te organiseren of zelf een onderwerp wenst te suggereren dat een onderdeel kan worden van het toekomstige aanbod, gelieve dan contact op te nemen met het Kenniscentrum. 

Opleidingen 2016

  •  Workshop scanbaar schrijven - 27 september 2016 (herneming) en 21 januari 2016 

 Hoe schrijf je teksten die enthousiast maken? Hoe laat je je flaptekst, webtekst of catalogustekst écht werken? Hoe stop je er de overtuigingskracht van een persoonlijke dialoog in?In deze workshop krijg je een antwoord op deze en andere vragen over overtuigend en scanbaar schrijven. Je vertrekt vanuit de lezer: Hoe bekijkt die je tekst? Wat gebeurt er dan in zijn hersenen? Wat is er nodig om hem aan te zetten tot lezen of tot een andere actie? Alle informatie over de cursus van 27 september vindt u hier.  

  • Workshop influencer marketing 18 mei 2016 van 9u30 tot 12u30                 

 Jaarlijks verschijnen duizenden nieuwe boeken. Hoe kan je als uitgever er voor zorgen dat jouw boek in de aandacht komt van je doelpubliek? Hoe kan je je onderscheiden? Om dit te realiseren maken innovatieve marketeers steeds meer gebruik van ‘influencers’. Want netwerken en aanbevelingen van vrienden via sociale media worden steeds belangrijker in het beslissingsproces van de boekenkoper. Maar hoe begin je hier aan? Hoe kan je influencers inschakelen zonder dat het een opvallend verkooppraatje wordt? Alle informatie over deze cursus en de inschrijving vind je hier.

  • Uitgeverij en boekhandel: 'actuele vraagstukken'  - 12 februari - 20 mei 2016  

 De Universiteit Antwerpen verzorgt in samenwerking met Boek.be een unieke opleiding over het boekenvak. In twaalf lessen vertellen gastsprekers over de vele culturele en economische facetten van het boek. Rode draad vormt de waardeketen van het boek: de auteur, de producent/uitgever, de distributeur, de detailhandel en de consument/lezer. Deze lessenreeks wordt georganiseerd in het kader van de postacademische opleiding Informatie- en Bibliotheekwetenschap. Iedereen kan op deze lessenreeks intekenen: zowel mensen die reeds actief zijn bij een uitgeverij of een boekhandel als mensen die graag in de boekensector aan de slag zouden willen gaan. Ook journalisten of andere cultuurliefhebbers kunnen heel wat interessante kennis opdoen over hoe het boekenvak vandaag in Vlaanderen werkt. Meer informatie over de lessenreeks vindt u hier


Lessenreeks in samenwerking met UA

De Universiteit Antwerpen verzorgt in samenwerking met Boek.be een unieke opleiding over het boekenvak. In elf colleges vertellen gastdocenten over de vele culturele en economische facetten van het boek. Rode draad vormt de waardeketen van het boek: de auteur, de producent/uitgever, de distributeur, de detailhandel en de consument/lezer.

Deze lessenreeks werd voorheen jaarlijks georganiseerd in het kader van de postacademische opleiding Informatie- en Bibliotheekwetenschap maar zal voortaan op tweejaarlijkse basis worden aangeboden in het kader van de Master Geschiedenis. De eerstvolgende opleiding zal in het voorjaar van 2020 plaatsvinden.

Wie kan op deze lessenreeks intekenen? Zowel mensen die reeds actief zijn bij eenuitgeverij of een boekhandel als mensen die graag in de boekensector aan de slag zouden willen gaan. Ook journalisten of cultuurliefhebbers kunnen heel wat interessante kennis opdoen over hoe het boekenvak vandaag in Vlaanderen werkt. Meer informatie over de inhoud van de laatste lessenreeks die werd georganiseerd vindt u hier.